top of page

📊אז החלטת להקים צוות דאטה מאפס? מה צפוי ו-3 טיפים לאשת דאטה הראשונה בחברה מאחת שיודעת 📊

📊אז החלטתם לגייס פונקציית דאטה ראשונה לחברה…מזל טוב! מה עכשיו? 📊 מגיע היום המיוחל ורוצים לגייס פונקציית דאטה ראשונה לסטארטאפ (ברכות). לרב, מחפשים מועמדת עם רקע חזק בפיתוח תשתיות דאטה/BI אינג׳נירינג או רקע חזק באנליטיקס (ואם יצא גם וגם..זכיתם). ברב הסטארטאפים, כנראה שתגוייס רק אחת הפונקציות בהתחלה, בכל זאת, lean. בפוסט הזה אנסה קצת לתת רקע לאיך נראית התחלה כזו ומה היא כוללת. או במילים אחרות: מה הייתי שמחה לשמוע לפני שאני מתחילה תפקיד כאשת דאטה ראשונה או הולכת לגייס פונקצייה כזו לחברה שלי.

אז…וולקום - זוהי החצי שנה-שנה הראשונה של פונקציית הדאטה ראשונה בחברה למה עליה לצפות?

בגדול? להרבה בלגן... לאמת הכואבת - הפרויקטים הראשונים של מרבית צוותי הדאטה בהקמתם הם לרב כיבוי שריפות🚒🚒🚒🚒. טרם נתקלתי בסטארטאפים שהביאו מיום 0 אשת דאטה לפתח איוונטים בנחת ולהגדיר a/b tests לפיצ׳רים (אתם פה? כתבו פוסט משלכם בהקדם בהול). אז מה כן צפוי? המון מיגרציות בין תשתיות, QA, תעלומות וחפירה אמיתית בתשתיות ולא תיעדו (לוגים, טבלאות, איוונטים אם יש רחמנא ליצלן) שיצרו צוותי הפיתוח (ולפעמים פונקציות אחרות בחברה), גישושים אחר כך מיני האקים ודרכים לא דרכים שמשתמשים מצאו להפיק דוחות (כן גוגל שיטס עם פונקציות ואקסלים מפלצתיים של 20 טאבים ועובד זוטר שממלא אותם ידנית אחת לחודש אני מדברת אליכם).

לא אדבר על: הקמת תשתית איוונטים ויצירה של DWH ('מחסן נתונים') - זה שלב מתקדם שלרב יקרה לאחר הסדר הראשוני.

✍🏽דוגמא לחלק מהמשימות הראשונות בתפקיד כזה✍🏽

1 - בחירה והקמה של דאטה בייס אנליטי ורפליקה בסיסית לדאטה בייס של הפרודקשן

2 - מיפוי של צרכי דאטה/אנליטיקס לפי מחלקות שונות (למידת הצרכים ותעדוף פרויקטים/רודמאפ)

3 - משיכה/דחיפה של מידע מ/למערכות שונות בארגון ואיחוד שלו

4 - בחירה של כלי BI/ויזואליזציה לארגון

5 - ס-ד-ר - מציאה והחלפה/השבתה/כתיבה מחדש של כל מיני תהליכים/תזמונים/אוטומציות/וורקאראונדים מוזרים ושואבי משאבים שעובדים לא מעולם הדאטה יצרו כדי לתת מענה עד כה

6 - פיתוח של שאילתות/דשבורדים/דוחות דחופים 7 - דוקומנטציה וקצת סדר בהמון מידע שצף ותיעודו (או - כיף גדול)

8 - נייס טו האב - הטמעה של שכבת הרשאות, מוניטורינג, ניהול משתמשים/קבוצות ועוד ועוד... 9 - הכי חשוב בעיני - למידה אמיתית של הביזנס מודל והפלואים העסקיים/מוצריים של החברה. בלי הבנה שלהם, קשה לייצר תשתיות/מדדים ותובנות רלוונטיות בהמשך. ✍🏽3 טיפים למי שהולכת להיות אשת דאטה ראשונה בחברה✍🏽

1- לנהל ציר תקשורת פתוח עם צוותי הפיתוח והמוצר - לא כולם מכירים את התפקיד שלך. לא כולם יודעים מה כרוך בפיתוח דשבורד/דוח/אנליזה (כלומר, לא זה לא יקח שעתיים ואם ימחקו/ישברו לך שדות או טבלאות בלי לעדכן יהיה לך מבאס מאוד לגלות את זה בדיעבד). ממליצה על נוהל משותף של עבודה במקרה של העלאה של טבלאות/סכמות/דאטה בייסים חדשים/מיגרציות או שינויים גדולים בתשתיות מצידם (למשל - ערוץ סלאק שבו מעדכנים על כך…אפשר גם בע״פ כמובן..אבל בסלאק יש היסטוריה).

2- לא לבצע החלטות על מערכת BI/כלים/תשתית כי הן קלות - לעשות בדיקה באמת מקיפה של הצרכים, כי אין דבר יותר מבאס ממעבר נוסף למערכת/כלי/תשתית.. לחשוב על כל היוס-קייסים ולא להתבייש להתייעץ עם קולגות בתעשיה!

3- לפני שאת חותמת ומתחילה תפקיד כזה, לנסות להבין את הציפיות של המנהלים שלך - יש להם רקע בתחום? אם לא - אדרבא לברר באמת מה הציפייה ממך ולשדר חזרה שבשלב מסוים תדרשי למשאבים (פיתוח, תקציב לרכישת כלים/טכנולוגיות ועוד). לא, לא יקח שנה לסדר הכל ואז את יכולה להתקפל. הדאטה לא סטטי, המוצר מתפתח + כמות הלקוחות גדלה וכדאי שארגון הדאטה יצמח בהתאם לענות לצרכים המשתנים האלו. אם הגעתם עד לפה...מקווה שחידשתי משהו :) מה פספסתי? מה עוד תמליצו?


על המחברת:
ניקול הרשקוביץ - בעלת רקע בעולמות הדאטה, המרקטינג והייעוץ האסטרטגי. למדה תואר ראשון ושני באוניברסיטת תל אביב והיום מנהלת צוותי BI Engineering & Analytics בחברת At-Bay. בין היתר, הינה אחת מהמייסדות השותפות של קהילת הדאטה קווינס לנשים בתחום הדאטה בארץ Data Queens.
bottom of page